BGA2019-09-26T14:06:55+02:00

Project Description

Bakgrund

BGA är Sveriges ledande företag inom digitalisering av fotografier och filmer men också ett av Nordens största inom försäljning av ramar och bilder på nätet. I mer än 25 år har BGA varit starkt förknippat med grundarens initialer och en distinkt blå färg i kommunikationen. Våren 2019 tog de kontakt med oss för att göra en modernisering av logotyp och profil.

BGA Gammal logotyp

Bakgrund

BGA är Sveriges ledande företag inom digitalisering av fotografier och filmer men också ett av Nordens största inom försäljning av ramar och bilder på nätet. I mer än 25 år har BGA varit starkt förknippat med grundarens initialer och en distinkt blå färg i kommunikationen. Våren 2019 tog de kontakt med oss för att göra en modernisering av logotyp och profil.

BGA Gammal logotyp
BGA Fokusgrupp

Arbetsprocess

I uppdraget ingick att samla flera olika bolag och verksamheter under en gemensam profil. Genom åren hade flera verksamhetsnamn adderats och intrycket var en smula spretigt. Grunden skulle fortsätta att vara initialerna BGA men den direkta kopplingen till grundaren kunde tonas ner en aning. Parallellt med att identifiera kärnvärden och visioner för företaget, som eventuellt kunde få utlopp i en tagline eller pay-off, började vi leta efter en grafisk känsla som var mer anpassad efter dagens digitala kanaler.

En bit in i processen använde vi en extern fokusgrupp för att testa ett antal spår och uttryck och få feedback kring våra skisser. Ett mycket värdefullt möte som hjälpte oss vidare på flera nivåer.

Arbetsprocess

I uppdraget ingick att samla flera olika bolag och verksamheter under en gemensam profil. Genom åren hade flera verksamhetsnamn adderats och intrycket var en smula spretigt. Grunden skulle fortsätta att vara initialerna BGA men den direkta kopplingen till grundaren kunde tonas ner en aning. Parallellt med att identifiera kärnvärden och visioner för företaget, som eventuellt kunde få utlopp i en tagline eller pay-off, började vi leta efter en grafisk känsla som var mer anpassad efter dagens digitala kanaler.

En bit in i processen använde vi en extern fokusgrupp för att testa ett antal spår och uttryck och få feedback kring våra skisser. Ett mycket värdefullt möte som hjälpte oss vidare på flera nivåer.

BGA Fokusgrupp

Lösning

En modern, strikt och stiliserad logotyp där bokstäverna och linjerna associerar till så väl det rumsliga/inredning som till de ramar och bilder BGA säljer. Färgskalan är mörkt grå i kombination med aprikos som accentfärg och med mjukt rundade former för att kontrastera vissa budskap.

Den nya tagline som hängde med långt in i arbetet, fick till slut bli ett internt budskap som ska stärka företagskulturen.

BGA Ny logotyp

Lösning

En modern, strikt och stiliserad logotyp där bokstäverna och linjerna associerar till så väl det rumsliga/inredning som till de ramar och bilder BGA säljer. Färgskalan är mörkt grå i kombination med aprikos som accentfärg och med mjukt rundade former för att kontrastera vissa budskap.

Den nya tagline som hängde med långt in i arbetet, fick till slut bli ett internt budskap som ska stärka företagskulturen.

BGA Ny logotyp
BGA Webb

Vill du veta mer om hur vi jobbar? Hör av dig så bjuder vi dig på en gomorronfrukost.
Kontakta oss

Vill du veta mer om hur vi jobbar? Hör av dig så bjuder vi dig på en gomorronfrukost.
Kontakta oss

Vill du veta mer om hur vi jobbar? Hör av dig så bjuder vi dig på en gomorronfrukost.
Kontakta oss