Planerar du för kommunikation eller kommunicerar du bara det som planerats?

Det är lätt att prata om kommunikation som ett strategiskt verktyg. Men i många organisationer halkar den fortfarande in i slutet av processen – när beslutet redan är taget och riktningen satt. Här är varför jag tror att det är dags att vända på ordningen.

I många organisationer ses kommunikation fortfarande som något man “lägger till” i slutet:


✔ Beslut taget
✔ Projektplan godkänd
✔ Och just det – “vi borde nog kommunicera det här också?”

Men vad händer om kommunikationen istället får vara med redan när målen formuleras? När riktningen sätts? När konsekvenserna diskuteras?

I ett uppdrag vi nyligen arbetade med fick vi vara med och utveckla ett nytt sätt att planera. Ett där kommunikationen inte är en punkt på att göra-listan – utan en del av själva verksamhetsstyrningen.

Tillsammans med beställaren tog vi fram en modell där varje mål och uppdrag kompletteras med två enkla men viktiga frågor:

  1. Hur kan kommunikation bidra till att vi lyckas?
  2. Hur viktig är kommunikationen för just det här målet? (prio 1–3)

Syftet? Att tänka kommunikation som en möjliggörare.
Inte för att “sprida information”, utan för att skapa förståelse, bygga förtroende eller stötta förändring.

Det här är fortfarande i sin linda. Än så länge används modellen i delar av organisationen – som ett sätt att testa, lära och visa vägen.

Men redan nu finns det något värdefullt i själva förflyttningen:
Att se kommunikation inte som eftertanke, utan som en naturlig del av att leda.

Det kräver inte avancerade system. Men det kräver att kommunikationen lyfts upp på rätt nivå – och att man vågar ställa frågan tidigt:

🎯 Hur kan kommunikationen hjälpa oss att lyckas?

Om svaret inte är självklart – kanske är det just där ni ska börja.

Bild av Camilla Härdin

Camilla Härdin

Mer från oss 👇

Följ vår vardag

Gomorron på
sociala medier

Träffa oss

Boka ett möte så
bjuder vi på frukost!