Få bättre koll på marknadsplanen inför 2025 – steg för steg

Man i mörkblå linnekavaj som håller ett förstoringsglas framför ena ögat.

Att skapa en marknadsplan kan ibland kännas svårt, med det är ännu svårare att nå dina mål om du inte har en plan för dina marknadsaktiviteter. Med lite struktur och rätt fokus kan du skapa en plan som hjälper er på vägen att företagets mål. Här är fyra steg som hjälper dig i din marknadsplanering för 2025.


Vad är en marknadsplan – och varför är den så viktig?

En marknadsplan är inte bara en lista med aktiviteter. Det är en strategisk planering som beskriver hur ett företag ska nå sina marknadsföringsmål genom att bland annat identifiera målgruppen, positionera ert erbjudande och planera insatser för att effektivt nå era mål. Det är en chans att säkerställa att ni jobbar mot företagets övergripande mål – och att alla insatser hänger ihop. 


1. Analysera året som gått

För att få ut det bästa av er marknadsplan gäller det att veta var ni står. Titta tillbaka på 2024 och analysera vad som faktiskt fungerade och vad som kanske inte gick som planerat. Vad gav resultat? Vad gjorde inte det? Den här analysen är grunden för en marknadsplan som bygger på insikter – och inte på gissningar.


2. Sätt tydliga mål och fokusera på det som är viktigt

Det är lätt att vilja göra allt – börja definiera några nyckelmål som verkligen gör skillnad. Börja med att knyta dina marknadsföringsmål till era övergripande affärsmål. När målen är tydliga och realistiska blir det enklare att planera insatser i marknadsplanen som stöder verksamhetens riktning och stärker er affär.


3. Planera era marknadsinsatser i tydliga steg

Nu när du har en analys och mål att utgå från, är det dags att skapa en konkret plan. Genom att dela upp marknadsinsatserna i mindre steg blir det enklare att både följa upp och säkerställa att ni når framåt. Här är det viktigt att sätta mätbara mål och välja rätt nyckeltal, så att ni enkelt kan se hur ni ligger till.


4. Var flexibel och anpassa planen vid behov

En plan som fungerar i januari kanske behöver justeras i oktober – och det är helt okej! Var redo att justera och anpassa mål och insatser utifrån vad som händer under året. Marknadslandskapet ändras snabbt, och en flexibel plan är ofta den mest hållbara.


Med en tydlig plan blir det enklare att jobba fokuserat samtidigt som du kan mäta och utvärdera dina resultat. Om du vill ha hjälp med att bygga en marknadsplan som verkligen gör skillnad, är du alltid välkommen att kontakta oss på Gomorron. Vi finns här för att hjälpa er hitta rätt väg framåt!

Mer från oss 👇

Följ vår vardag

Gomorron på
sociala medier

Träffa oss

Boka ett möte så
bjuder vi på frukost!