Så lyckas du med sociala medier

Joel och Mathilda står framför en lysande rosa led-fyrkant. mathilda tar en selfie med mobil och Joel tar en selfie med kamera

Sociala medier har blivit en självklar del i varje varumärkes digitala marknadsföringsstrategi. Vare sig det är Linkedin, Instagram, Facebook eller något annat, så är de digitala kanalerna kraftfulla verktyg för att hjälpa ditt företag att nå din målgrupp. Mathilda och Joel har stenkoll på allt från Tiktok-trender till sponsrade inlägg och delar gärna med sig av sina bästa tips!

 

Syfte och mål – A och O

Sociala medier kan användas på olika sätt beroende på vad dina mål är; öka varumärkeskännedom, stärka relationer med dina befintliga och potentiella kunder eller marknadsföra din produkt eller tjänst. Kanske vill du utveckla ditt arbetsgivarvarumärke för att underlätta rekrytering? Börja alltid med en genomarbetad strategi som beskriver hur sociala medier ska hjälpa dig att nå dina affärs- och kommunikationsmål. Den ska svara på frågor som vad ditt syfte är, vilka du vill nå, var du når dem, vad du ska kommunicera och hur du gör det. Tänk på att olika sociala medier har olika syften och funktioner.

 

Hitta målgruppens drivkrafter

De främsta anledningarna till att vi svenskar använder sociala medier är för underhållning, att fördriva tid, lära oss saker och söka information. Se till att du vet varför dina målgrupper använder kanalen du nyttjar. Här blir skapandet av engagerande och relevant innehåll avgörande. När du skapar innehåll som tilltalar dina kunder bygger du ditt varumärke och når också nya kunder som har liknande intressen och behov.

 

Skapa ett värde för dina kunder

Var genuin och skapa personligt innehåll. Att publicera bilder på produkt och pris ger ofta dåliga resultat. Fokusera på att skapa innehåll som ger din kund ett värde. Det kan vara något som utbildar, inspirerar eller underhåller. Kom ihåg att knyta ihop innehållet med dina affärsmål så du kan göra dina följare till kund.

 

Var aktiv

Att vara närvarande och aktivt interagera med kunder stärker relationer och skapar positiva varumärkesupplevelser. Genom att vara lyhörd och engagerad på sociala medier kan du, utöver att stärka din affär, också öka kundlojaliteten och skapa en starkare gemenskap kring ditt varumärke. Att vara aktiv handlar även om att anpassa innehållet efter trender och veta vad som är aktuellt på din kanal just nu.

 

Mät, utvärdera och anpassa

Förstå vad du gör bra och vad du kan göra bättre. Genom att mäta, analysera och anpassa ditt innehåll kan du skapa bästa värde för dina kunder och följare. Förutom att identifiera inlägg som går bra – glöm inte att kontinuerligt checka av mot din strategi. Engagerar du rätt målgrupp? Får du den respons du vill ha eller behövs det göras anpassningar av innehållet?

 

Håll i och håll ut

För att bli riktigt framgångsrik på sociala medier är det viktigt att både avsätta tid, testa sig fram och ha tålamod. Att slentrianpublicera inlägg är passé. Se istället sociala medier som ett långsiktigt varumärkesarbete, vilket kanske inte ger resultat direkt, men som på sikt kan bli en av dina viktigaste kommunikationskanaler. 👋

Mer från oss 👇

Följ vår vardag

Gomorron på
sociala medier

Träffa oss

Boka ett möte så
bjuder vi på frukost!